10. klasse
Tag din 10. klasse online hos Skolen Fri
Skolen Fri tilbyder, at man kan tage sin 10. klasse hos os. Du får de grundlæggende fag, arbejder med dine planer for videre job- og uddannelsesmuligheder samtidig med, at du får tid til at fokusere på de ting, der har din interesse ved siden af skolen.
Der undervises 2 lektioner dagligt (10 lektioner pr. uge) i følgende fag:
- Dansk (3 lektioner)
- Matematik (2 lektioner)
- Engelsk (2 lektioner)
- Naturfag (1 lektion)
- Samfundsfag (1 lektion)
- OSO* (1 lektion)
*OSO betyder Obligatorisk Selvvalgt Opgave, og tager udgangspunkt i de planer, du har omkring din videre uddannelse og jobønsker.
Hvis du ønsker andre fag eller fag på et andet niveau, kan du supplere eller skifte med de andre klasser/fag vi har hos Skolen Fri.
10. klasse er et ekstra skoleår, du kan tage, hvis du fx har brug for at blive bedre i nogle fag eller er usikker på, hvilken ungdomsuddannelse du vil begynde på.
Har du spørgsmål til vores 10. klasse kan du kontakte os ved at ringe på 72 15 45 45, skrive en mail til kontakt@skolenfri.dk eller bruge vores kontaktformular.
Hvem kan gå på Skolen Fri?
Alle børn og unge er velkomne hos Skolen Fri!
Vi underviser elever med mange forskellige baggrunde og behov, og selvom skolen er skræddersyet til børn, der hjemmeundervises, kan andre børn i mindst lige så høj grad have stor gavn af skolen.
Vores skole inkluderer også børn, som ikke følger den traditionelle undervisning grundet bl.a. skoleproblemer, skolevægring, en diagnose, bopæl i udlandet, sygeundervisning o.lign., ligesom vi også har plads til særligt sensitive børn og børn som på anden vis ikke kan være en del af den danske folkeskoles rammer.
Vi støtter den faglige og lystbetonede læring, hvor vi med et helhedsorienteret syn på barnet samt undervisningsdifferentiering tager udgangspunkt i det enkelte barn. Det betyder, at vi tager hånd om lige netop dit barn og sørger for, at undervisningen passer til ham eller hende.
Fokus på trivsel
Skolen Fri skal være et sted, hvor alle elever kan føle sig trygge ved at være. Der er ingen krav om socialt samvær, da det for nogle børn kan være det sværeste ved at gå i skole. Derfor kan vi også garantere, at Skolen Fri er en 100% mobbefri skole. Vi fokuserer på, at barnet trives og ikke presses ud i situationer, han eller hun ikke kan håndtere. Det hjælper en række tiltag med at forhindre:
- Vi er medlem af BØRNS VILKÅR om at optimere vores tilbud og børnenes trivsel
- Barnet bestemmer selv, om han/hun vil ses og høres live på kamera
- Vi tester ikke børnene i fag, de har hos os. Vi laver dog gerne individuelle udtalelser, hvis forældre eller kommuner/skole ønsker det.
- Der gives ikke lektier for hos Skolen Fri, da videnskab og undersøgelser viser det er langt mere skadeligt end godt. Klik HER for at læse mere.
- Vi arbejder ikke med gruppearbejde, medmindre børnene selv ønsker det
- Vores lærere efteruddannes i, hvordan de underviser børn med eksempelvis autisme, angst, ADHD/ADD, skolevægring m.m.
- Fokus på tydelig læring, som skaber klarhed for børnene omkring, hvad de har lært
- Er en lærer syg, får I direkte besked om, hvilken anden lærer overtager undervisningen (eller om den aflyses), da forudsigelighed er meget vigtigt. Sygdom dækkes udelukkende af vores egne lærere, så børnene finder tryghed i vikarerne også.
- I modsætning til hos Skolen Fri har 20 procent af de danske klasseværelser så høje koncentrationer i CO2, at børnenes evne til at tage rationelle beslutninger ifølge forskning bliver forringet til et ‘dysfunktionelt niveau’, og karaktergennemsnittet er ifølge undersøgelser således 2-3 procentpoint lavere ved de høje koncentrationer med CO2. Børn bliver desuden mere syge af det. Bygningsreglementets grænse for CO2-indhold i luften blev overskredet i 91 % af 245 undersøgte klasseværelser på et eller andet tidspunkt i løbet af skoledagen, og samlet var grænsen overskredet i 47% af skoletiden. En undersøgelse fra DTU har vist, at den hastighed hvormed eleverne løste en række opgaver, kunne hæves med op til 14% og Berkeley National Laboratory i USA dokumenterer (igennem 11 forskningsresultater fra både Europa, USA og Asien), at elevernes performance kan forbedres op til 15% Læs mere ved at trykke HER
- Læs endnu mere omkring indeklima ved at trykke HER
- Børn i alderen 7-15 år kan i gennemsnit koncentrere sig ca. 30 minutter af gangen (yngste lidt mindre og ældste lidt mere), derfor har vi valgt at lave lektionslængden på 30 minutter. Læs evt. mere ved at klikke HER
- Ingen larm i det online klasseværelse, som forstyrrer og ødelægger koncentrationen. Hvis man bliver forstyrret, mens man er i flow med en opgave, tager det op mod 25 minutter at komme på niveau igen, og støj i åbne arbejdsmiljøer får præstationen til dykke med helt op mod 66 procent. Det skyldes, at vi er nødt til at bruge en vis procentdel af vores hjernekapacitet til at holde de forskellige støjkilder væk fra vores bevidsthed. Så snart vi beskæftiger os med noget med læsning, skrivning og regning, så har hjernen brug for ro til at koncentrere sig, og så virker støj negativt ind. Sådan lyder fra den svenske hjerneforsker Katarina Gospic. Læs evt. mere ved at klikke HER
- I Folkeskolen går hver fjerde barn ikke på toilettet i løbet af dagen pga. toiletforholdene, hvilket gør at indlæringen forringes og medfører ofte hovedpine, mavepine, forstoppelse og en generel følelse af utilpashed og ubehag. Sådan er det ikke hos os. Se undersøgelsen ved at klikke her.