Støt dit barns læring
Vores forslag til en læringsdag for et barn i Skolen Fri
Nogle børn i online skole har lyst til eller behov for mere struktur eller læring i hverdagen. Det vil vi selvfølgelig gøre alt for at støtte op om! Derfor har vi lavet nedenstående oplæg med nogle forslag til, hvordan man kan strukturere mere læring i hverdagen for de børn, som har overskud, tid og energi til mere end selve den online undervisning hos os i Skolen Fri.
Vi vil gerne understrege, at det udelukkende er forslag og idéer, som man kan vælge til ved behov, eller lade være med at bruge, hvis der ikke er behov.
Faglige ideer derudover kan f.eks. være følgende:
Kort beskrivelse | Uddybende beskrivelse |
---|---|
Fag i Skolen Fri (30 minutter) | Lektion i Skolen Fri. Skriv bagefter ca. 5 linjer i et kladdehæfte, hvad du har lavet* |
Pause | |
Fag i Skolen Fri (30 minutter) | Lektion i Skolen Fri. Skriv bagefter ca. 5 linjer i et kladdehæfte, hvad du har lavet* |
Pause | |
Opfølgning på fag i Skolen Fri (cirka 45 minutter) | Arbejde med det som lærerne har lagt op til i lektionerne og/eller arbejde i læringsportaler, se f.eks. læringsvideoer. Skriv bagefter ca. 5 linjer i et kladdehæfte hvad du har lavet |
Pause | |
Interessebaseret matematik (cirka 30 minutter) | Brug tal eller diagrammer til at vise noget du interesserer dig for eller noget i dit hjem. Lav måske en planche eller brug et computerprogram. Skriv bagefter ca. 5 linjer i et kladdehæfte, hvad du har lavet/lært |
Pause | |
Interessebaseret engelsk (cirka 30 minutter) | Se en film/dokumentar/poscast eller andet, hvor engelsk indgår eller læs/skriv på engelsk om et emne, du er interesseret i. Skriv bagefter ca. 5 linjer i et kladdehæfte, hvad du har lavet/lært |
Pause | |
Interessebaseret dansk, læsning (cirka 30 minutter) | Læs om et emne, som interesserer dig eller læs en spændende historie. Tage på biblioteket for at låne bøger. Låne bøger online (fx e-reolen). Lav en video-boganmeldelse. Læs højt for søskende eller forældre. Skriv bagefter ca. 5 linjer i et kladdehæfte, hvad du har læst om. |
Pause | |
Interessebaseret faglighed (cirka 30 minutter) | Lytte til en faglig podcast, som interesserer dig. Skriv bagefter ca. 5 linjer i et kladdehæfte, hvad du har hørt/lært om |
Pause | |
Interessebaseret tværfaglighed (cirka 45 minutter) | Projektarbejde; arbejd med din interesse/noget som interesserer dig. Lav et produkt om det (f.eks en planche, en Powerpoint, nogle kreative noter, en video, en tegneserie, et hæfte, en fil, en podcast osv.) og inddrag så mange fag som muligt. Vis det for forældre, søskende, venner eller bedsteforældre. Skriv bagefter ca. 5 linjer i et kladdehæfte, hvad du har lavet |
Fri | Fri herefter MEN vis gerne dine forældre, hvad du har lavet/skrevet i kladdehæftet. Se også faglige ideer nedenunder, som der er meget læring i. Ovenstående er i alt cirka 4,5 timers daglig skoledag, som er inddelt i 8 ”blokke” (svarer til 6 lektioner á 45 minutter, hvilket er mere end i Finland, som klarer sig bedre end danske børn i internationale tests/undersøgelser) |
*= vi skriver kladdehæfte, men det kan ligesåvel være et dokument fx. OneNote, Google Docs, IT-tegneprogram, Padlet, Powerpoint osv.. Det er individuelt, hvordan man foretrækker at (efter)behandle sin nye viden.
Købe ind
Kan indeholde; matematik, dansk, engelsk, madkundskab
Lave aftensmad
Kan indeholde; madkundskab, matematik, dansk
Havearbejde
Kan indeholde natur/teknik, matematik og de praktiske fag, herunder idræt
Bygge ting
Kan indeholde; natur/teknik, fysik, matematik og de praktiske fag, herunder idræt
Gå til en fritidsaktivitet
Kan indeholde; alle fag alt efter aktivitet
Tale om samfundet til aftensmaden
Kan indeholde; samfundsfag, dansk
Gå til en sport/noget, hvor man bevæger sig
Kan indeholde; idræt m.fl. alt efter valg
Se en film, som er på tysk (evt. med danske undertekster)
Kan indeholde; tysk, dansk
Besøge kirke, moske osv. – bruge kirkernes undervisningsmateriale
Kan indeholde; religionslære, dansk
Tegne, male, sy, være kreativ
Kan indeholde; Håndarbejde, design, billedkunst, matematik
Gå en tur i naturen og samle ting ind til at undersøge senere. Måske lave produkter af det, der er taget med hjem. Tegne på sten, lave blad-collage, bygge skulptur af grene, lave uro af muslinger m.m.
Kan indeholde; natur/teknik, dansk, håndarbejde, biologi og design
Se forslag til faglige aktiviteter ved at klikke HER
Besøge et museum
Kan indeholde; historie, billedkunst, natur/teknik, dansk, biologi, geografi
Tage et førstehjælpskursus enten alene eller med familien
Lad dit barn læse “for sjov”
Videnskabelige studier viser, at børn, som læser “for sjov” – altså om ting, som har barnets egne interesser – scorer langt højere i test og prøver senere i livet. Desuden styrker det generelt hjernestrukturen at læse og også det mentale helbred. Læs evt. mere HER
Læs højt for dit barn
Højtlæsning sikrer ikke kun en god sprogudvikling, men styrker også den mentale sundhed og barnets generelle trivsel
Få en god søvn
Det er utroligt vigtigt for indlæringen (og meget mere) at børn får sovet godt og nok. Læs evt. mere ved at klikke HER
– Spørg gerne lærerne om andre ideer
Tanker bag skemaet og de andre forslag:
– De to lektioner i Skolen Fri er faglige input, læring og introduktion til faglige begreber. Desuden er der mulighed for at spørge lærerne om ting, reflektere og meget andet
– Fag i Skolen Fri er lærerstyrede, mens de andre aktiviteter er selvstudie eller med hjælp fra andre
– Skemaet ovenfor er kun et oplæg til, hvordan I kan opbygge en dag med læring. En læring som har et grundlag af faglige begreber og hjælp i undervisningen hos Skolen Fri, mens resten er muligheder for og ideer til, at barnet kan lære interessebaseret på en motivationsbærende måde
– I kan bytte rundt, fordele over ugen og ”plukke” af ovenstående oplæg/ideer som I vil, for at opbygge en spændende, læringsrig dag for dit barn. Skolefag i Skolen Fri ligger dog fast på bestemte tidspunkter, som kan ses ved at klikke HER
– Det er ifølge lovgivningen et mindstekrav, at fagene dansk, matematik og engelsk kan identificeres entydigt i hjemmeundervisningen, derfor har vi fokus på dem
– I kan jo altid også købe adgang til flere klasser/hold som supplement eller bytte ud med ovenstående ideer
– Det vil oftest være en god ide at sætte klokkeslæt på ovenstående for nogle børns skyld
– Ovenstående træner også meget selvstændighed og tager i høj grad udgangspunkt i ansvar for egen læring
– Generelt er det en god ide for barnet at tænke over, hvad han/hun har lavet og skrive det ned. Det er der meget læring i og det er derfor aktiviteten med kladdehæftet, er inkluderet. Desuden øves håndskriften, hvis der hver dag skrives lidt ned i kladdehæftet om, hvad barnet har lært. Endelig er det at kunne fremvise produkter en måde at kunne vise det kommunale tilsyn, hvad man arbejder med. Derfor er det også vigtigt at få lavet nogle produkter ifm. skolearbejdet (f.eks. noter, plancher, Powerpoint, noget skriftligt, noget kreativt osv.) Disse kan indgå i en lærings-logbog eller Portefølje.
– Det er en god ide, at forældre læser årsplanerne, for på den måde kan man let supplere helt overordnet. Hvis der f.eks. står, at der i løbet af skoleåret arbejdes med “vikingetiden”, så kan man tage en snak om det over aftensmaden, man kan købe/låne en bog om vikinger, man kan fx. besøge et museum/udstilling eller se en dokumentar/film om vikingetiden osv.
– Se evt. en oversigt over alle grundskolens fag/fælles mål mm. ved at klikke HER