Avatars på webcam

Hos Skolen Fri kan du lave din egen personlige avatar til brug på webcam i undervisningen. Det tilbyder vi, fordi mange børn, af forskellige gode grunde, ikke har lyst til at vise deres ansigt på skærmen i undervisningen. Vi bliver selvfølgelig glade, hvis vi ser børnene eller deres avatar, men begge dele er 100% frivilligt.

En avatar kan være en mulighed for at deltage mere aktivt i undervisningen uden at vise sit eget ansigt, og avatars giver lidt mere liv i den daglige undervisning og kan måske på et senere tidspunkt give børnene mod på at vise sig på skærmen.

De avatars, man kan bruge i Skolen Fri, er lavet sådan, at hvis børnene taler og/eller laver ansigtsmimik/flytter hovedet, så gør barnets avatar det også. Det skal understreges, at selvom man har en avatar som skærmbillede/webcam-billede, så er der stadig ikke noget krav om, at barnet skal sige noget. Så barnet må meget gerne have sin avatar uden at sige noget.

Vi opfordrer til, at børnene laver avatars som ligner dem selv. Det er udelukkende ”menneskelignende” avatars, der må bruges i undervisningen, da der ellers er for stor risiko for, at det forstyrrer undervisningen (hvis børnene fx kan bruge forskellige dyr, figurer osv.).

Lærerne forbeholder sig ret til at slukke for børnenes kameraer, hvis de vurderer, at en avatar forstyrrer undervisningen.

Se gerne vores øverste lille video om mulighederne og den nederst video for hvordan man får det på sin computer