Hjemmeundervisning og hjemmeskole

Hvad er hjemmeundervisning?

Hjemmeundervisning, også kendt som hjemmeskole, er en undervisningsform, hvor forældrene påtager sig ansvaret for deres barns skolegang i hjemmet. Denne undervisningsform er lovlig i Danmark, faktisk er den grundlovssikret ved §76:

”Alle børn i den undervisningspligtige alder har ret til fri undervisning i folkeskolen. Forældre eller værger, der selv sørger for, at børnene får en undervisning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, er ikke pligtige at lade børnene undervise i folkeskolen”.

Undervisningen skal derfor leve op til de krav og standarder, der er fastsat af den danske lovgivning.
Med Skolen Fri sikrer I, at barnet modtager den nødvendige undervisning.

Regler og lovgivning for hjemmeundervisning

Ifølge dansk lovgivning er det muligt for forældre at vælge hjemmeundervisning som et alternativ til den almindelige folkeskole. Det er dog vigtigt at være opmærksom på følgende krav:

1. Undervisningspligt:
     I Danmark er der undervisningspligt, hvilket betyder, at alle børn skal modtage undervisning fra de er seks år til afslutningen af 9. klasse*. Forældrene kan selv vælge at stå for denne undervisning i hjemmet.

2. Kvaliteten af undervisningen:
    Undervisningen i hjemmet skal være på niveau med, hvad der tilbydes i folkeskolen. Kommunen har ret til at føre tilsyn med hjemmeundervisningen for at sikre, at undervisningen lever op til dette krav.
  3. Tilsyn fra kommunen:
    Kommunen skal gennemføre regelmæssige tilsyn for at sikre, at hjemmeundervisningen lever op til de fastsatte standarder.
  4. Faglig bredde:
    Undervisningen skal dække de samme fag og emner som folkeskolen, herunder dansk, matematik, naturfag, samfundsfag, historie og sprog.

Muligheder med Skolen Fri

Hos Skolen Fri tilbyder vi en unik støtte til forældre, der ønsker at hjemmeskole deres børn. Vi har udviklet en række ressourcer og programmer, som hjælper med at sikre, at hjemmeundervisningen lever op til lovgivningens krav og samtidig giver barnet en spændende og varieret skolegang.

Vores tilbud inkluderer:

Kontakt os for mere information

Hvis du overvejer hjemmeundervisning og vil høre mere om, hvordan Skolen Fri kan hjælpe dig med at skabe den bedste hjemmeskoleoplevelse og hverdag for dit barn, er du velkommen til at kontakte os. Vi står klar til at støtte dig gennem hele processen, så du kan sikre dit barn en tryg, kreativ og lærerig skolegang derhjemme.

Er du allerede nu klar til at prøve Skole Fri, så har vi en prøveuge, så du kan se om vores undervisningsform er noget for jer.

*Et barn skal som hovedregel begynde i børnehaveklasse det kalenderår, barnet fylder seks år. En eventuel beslutning om at udsætte undervisningspligten skal træffes i kalenderåret, hvor barnet fylder seks år og senest før skoleårets begyndelse den 1. august. (Kilde: Børne- og undervisningsministeriet).