Lær dansk
Online danskundervisning på flere niveauer
Skolen Fri udbyder nu fagene Dansk som andetsprog.
Der bliver arbejdet med alt fra ordforråd og dagligdagsudtryk til læsning og skrivning af egne tekster og viden om andre fag.
Hvis du er nysgerrig efter at læse mere eller har brug for at finde ud af, hvilket hold dit barn/dine børn hører til, så læs beskrivelsen af holdene nedenfor. Hvis du stadig er i tvivl, er du meget velkommen til at kontakte os.
Pris er kun 600 kr. pr. måned for et hold hvor der undervises 2 gange om ugen á 30 minutter.
Se skemaer for undervisningen her: https://skolenfri.dk/skemaer/
Skulle man blive så god til dansk, at man kan følge med i andre fag, så har Skolen Fri undervisning i alle folkeskolens fag.
Dansk som andetsprog for begyndere (DSA1)
- Målgruppen er børn, der har ingen eller lidt kendskab til det danske sprog.
- Undervisningens fokus er på undervisning i ordforråd, korte hverdagssætninger og dagligdagsudtryk, så barnet bliver i stand til at udtrykke behov, fortælle om sig selv og generelt indgå i korte og enkle samtaler.
- Undervisningen tager udgangspunkt i kompetencemålene i dansk som andetsprog fra Børne- og undervisningsministeriet; læsning, skrivning, lytning og tale.
- Barnet vil gennem undervisningen også få viden om Danmark, danske traditioner og dansk kultur.
- Barnets førstesprog (modersmål), interesser og forhåndsviden ses som en ressource i undervisningen. Dansk som andetsprog ses som et supplement til førstesproget, og derfor er fortsat udvikling af førstesproget meget vigtigt.
- Undervisningen sigter mod at gøre barnet i stand til at kommunikere og blive en tryg og modig sprogbruger.
Dansk som andetsprog for øvede (DSA2)
- Målgruppen er børn, der har basisundervisningen på plads og ønsker at udvikle sit dansk.
- Undervisningens fokus er, at gøre barnet i stand til at føre en samtale om f.eks. barnets hverdag og interesser, produktion af simple sammenhængende tekster og læsning af tekster, som må være relevant for barnets hverdag, skole og lignende.
- Undervisningen tager udgangspunkt i kompetencemålene i dansk som andetsprog fra Børne- og undervisningsministeriet; læsning, skrivning, lytning og tale.
- Ved relevans for undervisningen vil skolens andre fag og metoder blive inddraget, og undervisningen bruges til at få et bredere ordforråd og fagkendskab.
- Barnets førstesprog er stadig vigtig at bruge som referenceramme og bør stadig udvikles.
- Undervisningen sigter mod at gøre barnet til en selvstændig og tryg sprogbruger i dansk, så videre skole og uddannelse kan blive muligt, hvis dette ønskes. sikkert på dansk i så mange kommunikationssituationer som muligt.